Jak vzniká upcyklovaný merch?

 

Na našich sociálních sítích jste již mohli zachytit informaci, že jsme se letos spojili s nitranským festivalem Flaam, abychom společně vytvořili jedinečný upcyklovaný merch, jako udržitelnější alternativu ke klasickému merchandisu, který bývá součástí téměř všech festivalů či koncertů.

 

Co však výraz „upcyklovaný merch“ v praxi znamená, a jak tento projekt vznikl?

 

V současnosti se každý rok ve světě vyrobí až 80 miliard kusů oblečení.

Výroba oblečení je komplikovaný proces, při kterém se spotřebuje obrovské množství vody, energie a také lidské práce.

Není žádným tajemstvím, že už jen na výrobu obyčejného trička je potřebných až 2700 litrů vody.

U nás v Textile House se však neustále snažíme objevovat nové možnosti upcyklování a recyklace second hand oblečení a tak nás velmi potěšila i tato spolupráce.

 

                       

Jak vzniká upcyklovaný merch?

Cesta za upcyklovaným Merchem začíná v naší třídírně, kde jsme na přání Flaam Festivalu hledali bílá a černá trička, bavlněné svetříky, plátěné tašky či kšiltovky. Aby bylo oblečení vhodné pro výrobu Merch, muselo být v různých velikostech, ale hlavně bez potisku. Flaamu jsme předali dohromady zhruba 350 kusů oblečení, vhodného na potřeby festivalového merchandise.

Už jen při takovém malém množství oblečení, se úspora vody pohybuje ve statisících litrů!

 

Po předání vytříděného textilu byl již merchandise v rukou festivalového týmu, který pojal jeho další dotvoření hravě a kreativně. Oblečení se dotvářelo klasickým potiskem, ale i nášivkami, ručním barvením či zajímavými změnami střihů. Pár kusů bylo také dotvořeno kreativními návrhy od tvůrců Kunterakt, Bubblegum či Dominikou Kozákovou.

Oblečení také posloužilo na kreativní workshopy, kde si účastníci festivalu mohli vyzkoušet ruční barvení textilu.

 

               

 

Díky tomuto projektu si návštěvníci festivalu mohli domů odnést věcnou vzpomínku, aniž by zatížily životní prostředí a podpořily textilní nadprodukci.

Takové spolupráce, při kterých se nám daří rozšiřovat potenciál second hand oblečení, nás mimořádně těší a plánujeme se jim aktivně věnovat i do budoucna.